GT750 Blauw
Merknaam: Suzuki
Bouwjaar:
Kilometers:
Suzuki GT750. Blok is gereviseerd; krukas keeringen, lagers, zuigers, waterpomp zijn allemaal nieuw. Na revisie maximaal 1000 km gelopen. Oorspronkelijk is de GT750 gelanceerd in 1971, en een jaar later in volledige productie gebracht. De driecilinder tweetakt was watergekoeld, een primeur voor elke Japanse racefiets, en leverde een gemiddelde 67pk bij 6500rpm. Dit op een machine die 15kg zwaarder was dan de Kawasaki Z1! De boring en de slag waren identiek aan de T500, dus dit was echt een watergekoelde T500 motor met een extra cilinder. De wegligging was zelfs naar de maatstaven van toen de dag slecht, en de vier toonaangevende 200mm trommelremmen hadden moeite om bijna 250kg motorfiets stil te zetten. Dit werd gedeeltelijk geholpen door de introductie van de schijfremmen, althans bij droog weer, als het nat was, was een anker mogelijk effectiever. Dus niet de beste 'superbike' van zijn tijd, maar geen enkele andere machine heeft zoveel genegenheid bij hun eigenaren als Het Waterorgel zoals die in Nederland bekend is, of 'The Kettle' in Engeland, 'The Water Buffalo' in Amerika, of 'The Waterbottle' in Australië. De clubs van de eigenaren over de hele wereld zijn luidruchtig in hun lof voor hun Waterorgel. De klassieke waarden gaan omhoog en omhoog, ondanks verschrikkelijke corrosieproblemen. Het zou eerlijk zijn om te zeggen dat geen enkele andere Japanse klassieker zo'n sterke en loyale aanhang heeft als de GT750, vraag het maar aan een GT750 bezitter! Het model liep van 1972 tot 1977, toen het werd vervangen door een van de beste en goed ontworpen 750's aller tijden, de Suzuki DOHC GS750 Four.
Foto's